Jelle en Martine op wereldreis!

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal....

Tja, na een vlucht van 13 uur van Kuala Lumpur naar Londen is Nederland zooo dichtbij, maar tochhebben we hier nog de hele nacht moeten wachtenvoordat we zometeen van hier weer verder kunnen vliegen naar Dusseldorf en daar worden opgehaald om vervolgens echt weer thuis te zijn! Ja, je moet er wat voor over hebben om zo goedkoop mogelijk te vliegen...In elk geval hebben we nu even mooi de tijd om een verhaaltje over onze laatste belevenissen te maken!

Na 2 dagen niksen (nou ja, snorkelen, wandelen, lezen, eten, slapen) op Gili Meno zijn we inmiddels 2 weken geleden met de paardenwagen-boot-bus-boot-bus (via Lombok) met de ferry terug gegaan naar Bali. Onze eerste stop was Ubud, het culturele centrum van Bali dat gelegen is op een prachtige locatie tussen de rijstterrassen. Hier zijn we 4 dagen gebleven en hebben we o.a. gemountainbiked. Door verschillende bureautjes werden fietstochten aangeboden waarbij je bovenop de berg werd afgezet en vervolgens alleen maar naar beneden hoefde te fietsen, maar dat vonden we iets te duur dus we besloten gewoon fietsen te huren en zelf de berg op te gaan. Nou, dat hebben we geweten: in de bloedhete zon met hartkloppingen, zadelpijn en verzuring in de benen moesten we toch wel redelijk steile hellingen op... Het fijne was wel dat de terugweg bergafwaarts was, dus waar we op de heenweg 2 uur over hadden gedaan , konden we nu in een halfuurtje afleggen

Laughing

Ook hebben we in Ubud nog een voorstelling bezocht van traditionele Balinese dans en muziek (erg leuk, alhoewel het constante gepingel op allerlei slaginstrumenten na een uur nogal hypnotiserend werkte) en we hebben nog een dagtocht naar een aantal bijzondere hindoe-tempels en de Batu-vulkaan gemaakt, wat erg mooi was maar waarvan we helaas niet heel veel konden zien aangezien de regen op dat moment met bakken uit de hemel viel.

Na Ubud zijn we vorige week woensdag naar Kuta gegaan, een badplaats in het zuiden van Bali (vlakbij het vliegveld). We vreesden met grote vrezen dat dit een vreselijk toeristisch oord zou zijn, maar dat viel eigenlijk nog best wel mee. Ja, er waren veel Australiers, Engelsen en natuurlijk Nederlanders (die kom je echt overal tegen), maar er was ook een lekker breed strand en een verkoelende zee met perfecte surfgolven. Jelle heeft nog een poging gedaan te surfen en we hebben ook nog een bodyboard gehuurd waarmee we door de golven alle kanten op gesmeten werden.

Toen was het helaas alweer vrijdag en moesten we Ron en Loes weer uitzwaaien op het vliegveld. Voor ons was het ook het laatste dagje Bali want de volgende dag zijn we zelf met het vliegtuig naar Kuala Lumpur gegaan.

Onze indruk van Bali was trouwens positief: het is weliswaar erg toeristisch (zelfs nu in het laagseizoen), maar desondanks is het een erg mooi eiland wat zijn eigen identiteit lijkt te hebben behouden. Anders dan het islamitische Lombok en het katholieke Flores zijn de meeste mensen hier namelijk hindoe, zodat je in elke straat minstens 1 hindoe-tempel ziet, de mensen er prachtig gekleed gaan in traditionele kleding en je overal de geur van wierook en offerandes ruikt (meestal mandjes bestaande uit o.a. wat rijst en bloemen, die elke dag door mensen worden neergelegd voor de winkel, in de auto, op het strand, enz.), wat erg bepalend is voor de sfeer.

Zaterdag zijn we dus weer naar Kuala Lumpur gegaan. Alweer ons derde bezoek aan deze stad, dus we wisten precies waar we moesten zijn: eerst hebben we een bezoekje gebracht aan de kapper, vervolgens lekker gegeten bij ons favoriete restaurantje en daarna in een keer door naar de shoppingmalls, waar we voor ong. 100 euro onze complete garderobe hebben vervangen (het was al goedkoop en het was ook nog uitverkoop). Tja, we kunnen natuurlijk niet met versleten en verwassen kleding bij ons nieuwe werk in Zambia aankomen!

Verder hadden we het wel een beetje gezien in Kuala Lumpur en dus hebben we zondag nog een uitstapje gemaakt naar het dichtbij gelegen stadje Melaka. Melaka heeft een rijk verleden van Europese en Chinese invloeden, wat betekent dat je er naast een Nederlands Stadthuys, de Heerenstraat en de Jonkerstraat, ook een restant van een Portugees fort en een prachtig bewaard gebleven Chinatown met de oudste Chinese tempel van Maleisie vindt.

Vanuit Melaka zijn we dinsdag rechtstreeks naar het vliegveld in Kuala Lumpur gegaan en nu zit onze reis er dus (bijna) op!

We hebben 8 geweldige maanden gehad en hebben mogen zien en ervaren dat er veel mooie plekken en lieve, gastvrije mensen op deze wereld zijn! Op wat 'close encounters' met wilde dieren na hebben we ons geen moment onveilig gevoeld. En het klinkt cliché, maar je realiseert je ook echt hoe makkelijk en rijk we het in Nederland hebben en hoe bevoorrecht we zijn. En hoe klein ons landje eigenlijk is!

Hier laten we het voorlopig bij, bedankt dat jullie met ons hebben meegereisd en bedankt voor alle reacties!

We zijn trouwens van plan onze avonturen in Zambia op ditzelfde blog bij te houden dus over een paar weken vanuit Zambia hopelijk een nieuw bericht!

Nienke Brinkman

Inderdaad bijna thuis, de zon schijnt hier dus geniet er zometeen maar van.
Groetjes Nienke

grietje en andre

Jelle en martine: onderweg naar het bekende Nederland waar veel mensen jullie weer graag willen ontmoeten.
Een goede reis terug en veel plezier tijdens jullie vakatie in Nederland.

Irene

Yeeh!! Eindelijk zien we elkaar weer! Tot vanavond! kus, Irene

Berrie

Welkom thuis maar ook veel geluk en succes bij jullie nieuwe werkgever in Zambia toppie