Jelle en Martine op wereldreis!

Terug naar Af(rika)...

Terwijl we enerzijds nog volop aan het genieten zijn van onze reis, hebben we anderzijds ook veel tijd om na te denken over wat we hierna willen gaan doen. Natuurlijk is het reizen nog steeds geweldig, maar soms raak je ook een beetje verzadigd van alle indrukken en kriebelt het weer een beetje om wat te gaan doen. Zo waren we in Laos wat op internet aan het zoeken naar de mogelijkheden om voor een tijdje in Afrika te werken, waarbij we een oproep tegenkwamen van een Nederlander die in Zambia (Mfuwe) een lodge heeft en daarvoor een enthousiast stel zocht om het te runnen voor het seizoen 2010. Naast dat het werk ons erg leuk leek, wisten we ook dat het een prachtige omgeving was, aangezien we zelf ook in Mfuwe hebben gekampeerd (met olifanten en apen op de camping!). We hebben meteen een mailtje gestuurd en na wat heen en weer gemail en gebel hebben we vorige week gehoord dat het doorgaat!

Dit betekent dus dat we onze reis zullen inkorten, maar we gaan er vanuit dat daar een geweldig Afrika-avontuur tegenover staat! Op 10 maart komen we weer even naar Nederland, waar we ons in een paar weken tijd helemaal rond zullen eten aan alle lekkere kaas, brood en stampotten, en vervolgens vliegen we op 30 maart door naar Zambia!

(Voor wie het trouwens leuk vindt om te zien waar we vanaf 1 april zullen vertoeven: zie http://www.thornicroft-lodge.com/!)

We genieten nu dus nog even extra van onze laatste weekjes Azie! Komodo was trouwens echt prachtig, het is een heel rijk natuurgebied waar we in twee dagen tijd van alles hebben gezien: prachtig koraal in allerlei kleuren, dolfijnen, zeeschildpadden, springende en vliegende vissen, Manta-roggen (waar we mee hebben gezwommen!), visarenden, vliegende honden, aapjes, een cobra, kakatoes en Komodo-varanen. Die varanen zijn trouwens toch best wel enge prehistorische monsters, zeker als je hoort dat ze bloed van mijlenver kunnen ruiken en als ze je eenmaal gebeten hebben je een pijnlijke dood sterft aan een dodelijke bacterie die in hun speeksel zit, waarna ze je met huid en haar (inclusief botten) opeten (toen Loes zich had geschaafd tijdens onze wandeling op Komodo was ze dan ook erg bang dat ze verslonden zou worden

Undecided
). Een troost: als ze net een buffel of hert hebben gegeten kunnen ze weer 2 a 3 maanden vooruit...

Na Komodo zijn we vorige week woensdag met de ferry van Flores, via het eiland Sumbawa, naar Lombok gegaan. Dat was trouwens een flinke tocht: eerst 7 uur met de boot, toen 4 uur wachten, toen 12 uur met de nachtbus (entussendoorook nog met een veerpont) en vervolgens nogeenuurmet een andere bus. Het was wel een erg mooie tocht, waarbij je ook heel goed de verschillen kon zien tussen de eilanden: niet alleen qua natuur, maar ook qua mensen, bebouwing en religies. Op Flores zijn de meeste mensen namelijk katholiek en zie je dus veel kerken en op Sumbawa en Lombok is het merendeel van de bevolking islamitisch, zodat je tussen de rijstvelden overal moskeeen met kleurrijke koepels ziet opdoemen. Verder maken ze op Lombok erg veel gebruik van paard en wagen, hier ook wel de 'Lombok-ferrari' genoemd

Laughing

Op Lombok zijn we eerst een paar dagen aan de westkust geweest, in het plaatsje Mangsit, vanwaar we ook nog een dagtocht over het eiland hebben gemaakt naar een aantal watervallen en naar traditionele weef- en pottenbakdorpjes.Afgelopen maandagzijn we verder gegaan naar Centraal-Lombok, naar het plaatsje Tetebatu, waar we twee nachten hebben verbleven in bungalowtjes midden tussen de rijstvelden. Tetebatu schijnt in de zomer overspoelt te worden door grote groepen Nederlanders, maar toen wij er warenleken we de enige toeristen te zijn en draaide een heel hotel alleen op onze inkomsten. Je merkt hier trouwens een stuk beter dan aan de kust dat het regenseizoen is:maandag- en gistermiddagheeft het aan stuk door keihard gegoten en het onweerde zo hard dat het voelde alsof ons huisje het elk moment kon begeven.Maar 's ochtendswas de lucht gelukkig stralend blauw en gisterochtendhebben we dan ookeen prachtige wandeling over de rijstterrassen gemaakt, met uitzicht op de vulkaan Rinjani.

Vandaag zijn wevanaf Tetebatu naar een van de drie paradijselijke Gili eilanden (ten noordwesten van Lombok) gegaan, Gili Meno,waar we een paar dagen willen blijven en dan volgende week nog een paar dagen naar Bali!

Cees en Hanneke

Geniet er nog maar even goed van deze twee weken met zijn vieren want voor dat je het weet staan wij jullie op te wachten op het vliegveld.[Wat wij natuurlijk weer heel fijn vinden]
Heel veel liefs.x.

Sharon

Jeetje! Wat een switch! Maar wat een geweldig avontuur gaan jullie ook aan! Ik heb echt bewondering dat jullie dit allemaal aandurven. Zoveel mensen dromen van dit soort dingen, maar jullie doen het echt! Super!

Nienke Brinkman

Bijna weer (even) thuis, lekker genieten van familie en vrienden, en dan op naar het volgende avontuur.
Geniet van de laatste paar dagen hier en dan op naar Nederland.
Groet Nienke

Paulien

Jeetje wat gaaf zeg dat jullie een tijdje een lodge gaan runnen in Afrika! Ik heb de foto's bewonderd en het ziet er echt supermooi uit! Nog heel veel plezier op jullie laatste paar daagjes wereldreis en bereidt je maar vast voor, het is hier KOUD!

Aukje

Ontzettend stoer en een hele goede keuze! Ook al schijnt de zon vandaag, verder is Nederland ook maar Nederland. En dat kan altijd nog!
Goede reis en fijne tijd in Nederland alvast.
Liefs Aukje