Jelle en Martine op wereldreis!

Back to backpack!

Na 3 weken van luxe en lekker luieren hebben we sinds afgelopen maandag ons backpackleventje weer opgepakt. Maar hier eerst nog even een update van wat we de laatste 1,5 week met de familie hebben gedaan.

Eerst zijn we dus met de bus en boot naar Koh Samui gegaan. Daar hebben we (net als op Phuket) heerlijk genoten van zon, zee en strand. Samui is veel kleiner dan Phuket en dus konden we in een halve dag het hele eiland rond, waarbij we de meeste toeristische highlights hebben gezien, zoals de Big Budha van Samui, een waterval, een gemummificeerde monnik (die Jelle per ongeluk tegen de taxichauffeur niet zo respectvol de mummified monkey noemde) en nog een aantal mooie tempels en beelden. Verder heeft Samui twee toeristische stadjes,Chaweng en Lamai, waar we ons hebben vergaapt aan alle nepkleren, zonnebrillen, horloges, sieraden, tassen,enz.: je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een nepexemplaar van (of zoals ze het in Kuala Lumpur noemen een 'genuine copy'). Ook stikt het er van de kleermakers,waar Jorinde en Martine zich nog hebben laten verleiden zijden rokjes te laten maken, die gelukkig erg mooi zijn geworden!

Omdat het water om Koh Samui heen (vooral erboven) bekend staat om de prachtige duik- en snorkelmogelijkheden hebben we met zijn allen ook nog een snorkeltocht gemaakt naar Koh Nangyuan, een groep van 3 kleine eilandjes die met elkaar zijn verbonden door middel van zandbanken/stranden. Omdat we dit zo mooi vonden hebben we hier na het vertrek van Jorinde en Chris nog 2 dagen verbleven (het lag namelijk op de route naar Bangkok).

Maar eerst moesten we helaas maandag afscheid nemen van Jorinde, Chris en de kids. Het was echt supergezellig met zijn allen en het was dan ook wel even raar om opeens weer met zijn tweeen te zijn. Maar we zijn in die drie weken natuurlijk wel weer helemaal opgeladen, dus we kunnen er weer tegenaan! We hebben dus ook meteen weer ons actieve reisschema opgepakt. Nou ja, niet meteen, want op Koh Nangyuan hebben we de eerste dag nog even gerelaxed, maar de volgende dag hebben we daar 2 duiken gemaakt (ja, we hebben nu ons duikbrevet dus dan moeten we daar natuurlijk ook gebruik van maken). De eerste keer sinds Malawi en ook de eerste keer in zout water dus dat was toch wel even spannend. En toen werd ons ook nog vlak voordat we het water in gingen verteld dat er 3 soorten haaien voorkwamen. Help! Dat was wel even wat anders dan de schattige, onschuldige visjes in Lake Malawi....Of we daar bang voor waren, vroeg de duikinstructrice...Nee joh, natuurlijk niet, hoe kom je erbij....Nadat we ons hadden laten verzekeren dat de kans om door een vallende kokosnoot gedood te worden 100x zo groot was dan door een haai te worden opgegeten (plus de wetenschap dat in dat gebied honderden mensen per dag duiken), waren we wel gerustgesteld en zijn we het water ingegaan. Daar hebben we allerlei prachtige soorten vissen, roggen, koraal en ander onderwaterleven bewonderd. Helaas konden we niet heel ver zien, of misschien juist wel gelukkig, want we hebben in elk geval geen haaien gezien...

Diezelfde middag zijn we met de boot naar het vasteland gegaan en vanaf daar hebben we met de bus onze tocht vervolgd naar Bangkok. Daar zijn wein de nacht van maandag op dinsdagaangekomen en op dit moment zijn we daar nog steeds. We verblijven in een redelijk toeristisch gedeelte van de stad, waar het leven 24 uur per dag doorgaat met winkelen, eten, drinken en uitgaan. Op zich handig om allerlei faciliteiten, zoals tourbureautjes, taxi's en tuktuks naast de deur te hebben, maar je kan ook meteen merken dat ze hier heel gehaaid zijn: we zijn namelijk al een aantal keren flink afgezet door de taxichauffeurs, want ze moeten dan wel hun meter gebruiken, maar dat vertikken ze allemaal en vervolgens kwamen we er ook nog achter dat een taxichauffeur een flink stuk was omgereden en ons best veel had laten betalen voor iets wat later maar een straat verderop bleek te zijn

Frown

Naast wat sightseeing in de stad hebben wegisteren een oerhollandse fietstocht door de stad gemaakt (Selma nog bedankt voor de tip)! De tocht concentreerde zich voornamelijk op Chinatown, en nadat je eenmaal gewend bent om je door allemaal nauwe straatjes met honden, katten, brommers, auto's, kraampjes en mensen heen te manoeuvreren is het echt een hele fijne manier om je door de stad te bewegen: namelijk minder heet (ja, voor jullie nu misschien moeilijk voor te stellen maar het is hier bloedheet...) en minder vermoeiend dan lopen en gevarieerder dan wanneer je alles vanuit een taxi of tuktuk bekijkt. En je komt in gedeeltes van de stad waar je anders nooit zou komen!

Vandaagwillen we nog een aantal dingen in de stad bekijken en dan willen we morgen van hier met de trein naar de grens van Cambodja, waar we als eerste de tempels van Angkor Wat willen gaan bekijken. Iets wat erg mooi en indrukwekkend schijnt te zijn en waar we dan ook erg veel zin in hebben. Hopelijk kunnen we jullie daar in het volgende verhaal meer over vertellen en laten zien!

Sharon

Wat herkenbaar om te lezen! Die fietstocht door Chinatown hebben wij deze zomer ook gemaakt. Jullie ook met Co van Kessel?

Paulien

Wat een leuke verhalen allemaal! Heerlijk dat jullie lekker in het zonnetje zitten met kerst. Hier ligt 3 meter sneeuw en vriest het, haha! Maar dat is ook wel weer leuk. Ik hoorde dat je nog om onze reünie had gedacht, wat goed zeg. Hele fijne feestdagen en geniet nog maar lekker daar!