Jelle en Martine op wereldreis!

Borneo!

Ja, we zijn op Borneo!

Bij aankomst in Kuala Lumpur wisten we eigenlijk nog niet zo goed hoe we onze komende weken wilden invullen: het enige dat we wisten is dat Martines zus + gezin 24 november in Phuket aankomt en we dus nog ongeveer 5 weken hebben om daar te komen. Aanvankelijk wilden we naar Sumatra, Java en Bali, maar aangezien we de afgelopen maanden van heel veel mensen enthousiaste verhalen hadden gehoord over Borneo, hebben we zondag de knoop maar doorgehakt en besloten daar naartoe te gaan!

Gisteren zijn we vanuit Kuala Lumpur met Air Asia naar Kuching gevlogen (helaas iets minder luxe dan de vlucht naar Kuala Lumpur

Frown
), een stad in het westen van het Maleisische gedeelte van Borneo. Het voelt hier trouwens nog niet echt alsof je op een eiland bent, aangezien het best wel een grote stad is met hoge gebouwen en veel verkeer. Ook van een lekker fris zeebriesje is hier niet echt sprake: aan de klamme warmte moeten we nog steeds wennen! Maar verder is het een leuke, levendige stad, waar we midden in de wijk Chinatown zitten (net als in Kuala Lumpur), met allerlei leuke winkeltjes en etensstalletjes (waar je ook prima vegetarisch kan eten!).

Vandaag hebben we onze verdere route maar eens uitgestippeld, want we zijn nu wel op Borneo, maar aangezien het een erg groot eiland is met een aantal moeilijk bereisbare stukken, moesten nog wel gaan bedenken waar we naartoe willen en hoe! Het plan is nu om morgen de bus te nemen naar Pontianak, wat op het Indonesische gedeelte van het eiland (Kalimantan) ligt. Vanaf daar willen we dan in zo'n 3 à 4 weken tijd door middel van bussen, boten en lopend de jungle van Kalimantan doorkruisen, in de hoop door mooie authentieke dorpjes te komen en orang oetans, neusapen (niet al te knappe apen met een hele lange neus), zonneberen en andere bijzondere dieren tegen te komen (waarbij we maar niet teveel denken aan alle vieze onderkruipsels die we níet hopen tegen te komen...).

Uiteindelijk hopen we dan aan de oostkust van Kalimantan uit te komen, waar we (als we nog tijd over hebben) nog een paar dagen naar het bounty-eilandje Pulau Derawan willen en uiteindelijk weer de grens met Maleisië over om vandaar terug te vliegen naar Kuala Lumpur of rechtstreeks naar Phuket.

Maar goed, eerst maar eens zien dat we heelhuids de jungle doorkomen...