Jelle en Martine op wereldreis!

(Huis)dieren en (gluh)wijn.

Hallo allemaal, hier waarschijnlijk voor het laatst een berichtje uit Afrika! Vrijdag vliegen we van Johannesburg naar Kuala Lumpur, maar voor het zover is hebben we met Maarten en Irene eerst nog een paar dagen Krugerpark voor de boeg (waar we op dit moment ook zijn).

Ons laatste berichtje was uit Stellenbosch, waar we zoals gezegd lekker wijn hebben geproefd! Vervolgens zijn we vanuit Stellenbosch naar de Karoo gereden, wat een erg droge, berg-/rotsachtige omgeving is, waar ondanks dat er bijna geen water is nog best veel wilde dieren voorkomen, zoals zebras, antilopes, struisvogels, jakhalsen, bavianen, enz.. Voor Maarten en Irene was dit de eerste safari, dus dat was natuurlijk erg leuk! Daar hebben we gekampeerd midden in het Karoo National Park, waarbij we hoopten dat er ook wat wilde dieren naar de camping zouden komen (lekker spannend voor Maarten en Irene...), maar in plaats van jakhalsen of bavianen waren er dit keer reuzeschildpadden op de camping, wat natuurlijk ook erg leuk was want die hadden wij nog nooit gezien!

Na de Karoo zijn we verder gegaan naar Plettenberg Bay, aan de kust, waar we 3 dagen hebben verbleven bij een man (Glenn) die we in Malawi hadden ontmoet op de boot naar Likoma Island. Hier werden we hartelijk ontvangen door hem en zijn (Nederlandse) vrouw en dochtertje en mochten we logeren in een prachtig landhuis dat ze normaal gesproken verhuren. Naast een aantal erg lieve honden en katten bleek toen Martine lekker in bad zat dat er echter ook nog een ander huisdier was: een megagrote spin (zie foto)! Dat badderen was dus ook snel voorbij...Vorige week zondag hebben we met Glenn de omgeving van Plettenberg Bay bekeken en maandag hebben we nog een stuk gewandeld bij Nature Valley, een prachtige omgeving bestaande uit een oerbos dat overgaat in een heel mooi breed strand waar bijna niemand is!

Vervolgens zijn we vorige week dinsdag noordoostelijker gereden (langs de kust) naar het gebied dat bekend staat als de Transkei / Wild Coast. Dit is een gebied waar (vrijwel) geen invloeden van blanken / kolonisten zijn en wat daardoor nog erg ongerept en authentiek is. Een hele omschakeling van het westerse Kaapstad en Stellenbosch naar allemaal kleine dorpjes met ronde hutjes en alleen maar donkere mensen, die trouwens allemaal erg vriendelijk waren en die het ook erg bijzonder vonden om blanken te zien, dus we bleven maar zwaaien! Eerst hebben we een nachtje in Cintsa verbleven en de dag daarna zijn we verder gegaan richting het plaatsje 'Bulungula', dat zo klein is dat het niet eens op onze kaart stond! We moesten er wel wat voor over hebben, want de weg er naar toe was erg slecht (we kwamen vlak daarvoor nog een politieagent tegen die vroeg waar we naartoe gingen en of we dan onze vishengels wel bij ons hadden omdat de gaten in de weg zo diep waren dat je er wel in kon vissen...) en op een gegeven moment alleen nog maar begaanbaar met een 4wheel-drive, zodat we het laatste stuk met een speciaal shuttlebusje moesten afleggen, waarin we lekker heen en weer geschud werden. Toen we aankwamen was het inmiddels donker dus we hadden geen idee waar we waren, maar toen we de volgende dag wakker werden bleken we echt op een prachtige locatie aan het strand te zitten, met alleen groene heuvels om ons heen met her en der een hutje. De lodge/camping waar we zaten was trouwens wel een beetje apart (nogal hippie-achtig) want er waren alleen composttoiletten (dus in plaats van doortrekken moest je een schep zand in de pot gooien) en zelfbedachte 'rocketshowers', oftewel als je wilde douchen moest je eerst parafine onder in een lange pijp gooien en een wc-papiertje aansteken, waarna je met geluk (als je het goed had gedaan) een paar minuten warm water had. Wat wel leuk is, is dat er een nauw samenwerkingsverband is tussen de lodge en de lokale gemeenschap, zodat een deel van de opbrengsten direct daar naartoe gaat.

Donderdag hebben Irene en Martine paardgereden in de omgeving, wat een mooie route was over het strand en door het dorpje heen. Maarten en Jelle hebben in de tussentijd lekker in de zee gezwommen (die trouwens nog wel erg koud was) dus 's avonds was iedereen lekker moe :-)

Vrijdag was het tijd voor onze volgende etappe en zijn we van de Wild Coast naar Drakensberg gereden, wat de hoogste bergen in Zuid-Afrika zijn, die doorlopen tot in Lesotho. Toen we aankwamen was het erg mistig en ook wel koud, maar de volgende dag scheen het zonnetje gelukkig en zijn we naar de Sani-pass gegaan, die Zuid-Afrika met Lesotho verbindt. Eerst hebben we een stuk met onze eigen auto gereden maar de laatste 8 kilometer (niemandsland tussen Zuid-Afrika en Lesotho in) was alleen toegankelijk voor 4wheel-drive auto's, dus we hebben bij de grenspost van Zuid-Afrika onze auto geparkeerd en vervolgens hebben Irene en Martine een vrachtwagenchauffeur lief aangekeken, waarna we achter in de truck het laatste stuk hebben afgelegd, echt een mooie ervaring! Die truck heeft ons vervolgens afgezet bij de grenspost van Lesotho, waar we een stempeltje voor ons paspoort hebben gehaald

Laughing
en waar we zowaar gluhwein hebben gedronken in de hoogste bar van Afrika! Nadat we een beetje gewend waren aan de ijle lucht (op ruim 2800 meter hoogte) zijn we daarna weer teruggewandeld naar de grenspost van Zuid-Afrika, wat nog best wel pittig was, want 8 kilometer alleen maar afdalen, dus we hebben nu nog steeds spierpijn in onze kont...

Gisteren hebben we vanuit Drakensberg onze reis weer vervolgd en zijn we naar Hectorspruit gegaan, vlak onder Kruger.Hier is namelijk de game farm (een boerderij met zo'n 5000 hectare land waar dieren worden gehouden voor de jacht) waar het Engelse stel werkt waar we in Zambia en Botswana mee hadden gereisd. Erg leuk om hun weer te zien en ook om hun 'huisdier' te ontmoeten: Stripes de giraffe. We hadden al van hun gehoord dat er een half tamme giraffe op de game farm woonde, maar we keken toch wel even raar op toen we achter hun aan het erf op reden en Stripes achter ons aan rende! Vervolgens mochten we hem ook nog een fles melk geven en aangezien hij het toen wel erg gezellig vond met ons, kwam hij ons de hele tijd gezelschap houden bij het kampvuur, oftewel om ons heen lopen en achter ons staan en vervolgens met zijn hoofd over Maarten buigen en aan Maartens wijnglas snuffelen, waarna Maarten het toch niet meer zo leuk vond...

Na hier een nachtje te hebben geslapen zijn we vandaag dus naar Kruger National Park gegaan. We hebben vandaag al redelijk wat dieren gezien, zoals een aantal neushoorns (witte, anders dan die we hiervoor hadden gezien), olifanten, giraffes en heel veel antilopes. We slapen nu op een camping in het park wat echt een heel dorp is (inclusief internetcafe) en morgen en overmorgen slapen we op andere campings in het park.

Donderdag rijden we dan naar Johannesburg, waar we Maarten en Irene op het vliegtuig zullen zetten en waar we dan zelf nog 1 nachtje zullen slapen om vervolgens dus zelf te vliegen! We zullen Afrika wel gaan missen want we hebben hier echt een geweldige tijd gehad, maar we gaan er vanuit dat Azie ook een mooi avontuur gaat worden!

Cornelieke

Super verhalen zeg! Vooral de tamme giraffe is erg leuk haha. Liefss

Jelle en Martine

Voor de liefhebbers: we hebben trouwens ook nog wat foto's toegevoegd aan de vorige fotoserie (Lente en nummer six van de Big Six)!

Rufna

Het gaat snel zo deze tijd. Nu alweer op naar Azie. Ben benieuwd of jullie een soort cultuurschok zullen krijgen!

heel veel plezier

liefs Rufna

Daan

Wat een landschappen en ervaringen weer. De Swartberg pass, foto, lijkt me magisch daar.
Heel veel succes met de vlucht naar Azie..
daan