Jelle en Martine op wereldreis!

Lente!

Jaja, het is lente in Zuid-Afrika!

Vanaf Springbok zijn we vorige week in rustig tempo langs de westkust afgezakt naar Kaapstad, langs velden/berghellingen vol met lentebloemen en mooie kustplaatsjes waar het nog best fris was (een keer hebben we aan de kust overnacht waar het zo koud was dat we maar in de auto hebben geslapen) maar waar af en toe een lekker lentezonnetje doorbrak! Onderweg zijn we weer dieren tegengekomen die we nog niet eerder gezien hadden: schildpadjes die de weg overstaken (en waarvoor je dus moest uitkijken dat je er niet overheen reed), pufadders en stokstaartjes die aan de kant van de weg op de uitkijk stonden! Al vanaf Botswana hoopten we stokstaartjes tegen te komen, dus we waren erg blij dat we ze eindelijk zagen...

Vorige week dinsdag zijn we in Kaapstad aangekomen en hebben we een beetje rondgereden om de omgeving te verkennen en om accomodatie te zoeken voor als Maarten en Irene zouden komen. Kaapstad is echt een heel uitgestrekte stad met heel veel buitenwijken,maar het centrum zelf is redelijk klein en overzichtelijk. We hebben eerst een nachtje in een hostel midden in de stad overnacht en inmiddels hadden we al een mooie buitenwijk aan het strand gevonden (Camps Bay, wat nogal chique schijnt te zijn, maar waar we een goedkoop appartementje hadden gevonden)dus daar zijn we de dag daarna heen verhuisd. In de supermarkt vonden we zelfs Zwisterse kaasfondue (mensen die ons kennen weten dat we dat allebei erg lekker vinden!) dus dat moesten we natuurlijk kopen (bij de kassa bleek het trouwens wel erg duur te zijn, maar goed, het was erg lekker

Laughing

Donderdagavond zijn we naar het vliegveld gegaan en hebben we Maarten en Irene opgehaald. Erg leuk om hun weer te zien! 's Avonds nog even gezellig bijgekletst op ons dakterrasje en de dag daarna hebben we met zijn allen de stad verkend. Het zonnetje scheen gelukkig, alleen de Tafelberg was wel gehuld in wolken en de boot naar Robbeneiland was defect, dus daar konden we helaas niet naartoe. Maar in Kaapstad en omgeving zijn zoveel dingen te zien en te doen dat we ons er vrijdag tot en met zondagprima vermaakt hebben! We hebben vrijdagin het centrum een aantal dingen bekeken, zoals het Waterfront (de haven, waar nog een aantal mooie, oude gebouwen staan) ende Castle of Good Hope (een kasteel uit de VOC-tijd, midden in de stad), en zaterdag zijn we afgezakt naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop (het meest zuidwestelijke puntje van Afrika). Die dag was het trouwens echt rotweer, de regen kwam met bakken uit de hemel en het waaide behoorlijk, dus prima weer om je in te leven in de zeelieden die daar vroeger gestrand zijn...Zaterdag hebben we trouwens ook nog de pinguinkolonie bij Bouldersbeach (ook onder Kaapstad) bekeken, echt schattig! De pinguins zijn op dit moment in de rui, wat inhoudt dat ze 21 dagen het water niet in kunnen, dusdan zit er niets anders op dan wachten totdat alle veertjes verwisseld zijn (zie foto's) of je partner helpen door met je snavel wat veertjes uit zijn/haar vacht te trekken, erg grappig om te zien.

Zondagwas het weer wat opgeklaard en wilden we alsnog de Tafelberg op, maar de rij daar naartoe was zo lang dat we maar besloten om een andere berg in de stad te beklimmen, LionsHead. Een erg leuke en mooie wandeling, waarvan het laatste gedeelte zo steil was dat je kettingen moest gebruiken, maar dan had je uiteindelijk vanaf de topook een erg mooi uitzicht over de stad! Verder zijn we die dag nog naar Constantia geweest, een wijk in Kaapstad met erg mooie oude huizen (ook uit de VOC-tijd)en wijngaarden, waar we natuurlijk lekker wijn hebben gedronken.

Maandag wilden we nog proberen om naar Robbeneiland te gaan, maar aangezien de boot nog steeds niet gemaakt was zijn we toen toch maar verder gegaan. Op naar Hermanus, wat de beste plek in Zuid-Afrika schijnt te zijn om walvissen te bekijken. Daar hebben we diezelfde middag nog een boottrip gemaakt en ondanks dat het nogal hard waaide hebben we van heel dichtbij 2 walvissen gezien (moeder met kindje), echt indrukwekkend!'sNachts hebben we gekampeerd in Onrus, vlakbij Hermanus, op een camping aan de zee,engisteren zijn we vandaar verder gegaan naar Stellenbosch, waar we op dit moment zijn. Echt een prachtige plaats, meteen heel mooi oud centrumen daar omheen uitgestrekte landerijen met wijngaarden, waar we vanmiddag lekker wijn willen gaan proeven.

Ondanks dat we Zuid-Afrika allebei erg mooi vinden valt het wel opdat het verschil tussen rijk/arm en blank/zwart hier erg groot is. Aan de ene kant zie je super de luxe huizen en Ferrari's en Lambourgini's door de straten rijden en aan de andere kant rijd je langs sloppenwijken die zover reiken als je kan kijken. Maar aangezien de apartheid ook niet zo lang geleden is afgeschaft zal het ook nog wel even duren voordat hier meer gelijkheid in komt.

Nou, we stoppen er nu maar weer mee want de flessen wijn lonken

Wink
!

Rufna

Ha jongens,

Weer een prachtig verhaal en super foto`s! Zijn jullie al door de fotoruimte heen? Veel plezier met Maarten en Irene!

liefs R

Inge

Hoi Jelle en Martine.
Wat een verhalen hebben jullie.
Heel leuk om te lezen.
Maar vooral de foto's erbij ,dat sandboarden zag er ook apart uit , net alsof je gewoon in de sneeuw zit!
Je krijgt zelf ook zin in verre reizen. Heel veel plezier verder.
groetjes de Blankestijntjes

Ria Westerveld

Ik heb je laatste beericht gelezen fij dat het zo goed met jullie gaat , jammer dat jullie niet naar Robbeneiland konden. Dat was wel heel erg indrukwekkend. Maar jullie hebben al zoveel gezien. En wat hebben ze een lekkere wijn he. Heel veel plezier wij gaan nog wel even aan het werk. Groetjes Ria