Jelle en Martine op wereldreis!

Malawi...

Nou, het heeft even geduurd maar we zijn weer in de bewoonde wereld! Alweer ruim 2 weken geleden zijn we de grens overgegaan van Tanzania naar Malawi. Bij deze een poging om jullie in het kort op de hoogte te brengen van onze belevenissen sindsdien...

Aangezien er in Tanzania vlak voor de grens een busstation was verwachtten we dat aan de kant van Malawi eigenlijk ook. Dus wij maar lopen en lopen en lopen, maarnee hoor, nergens eenbus...Gelukkig reed er wel een taxi dus hebben we die maar genomen naar de dichtsbijzijnde grote plaats. Dat klinkt trouwens luxer dan het is hoor! De taxi's die daar rijden zijn namelijk gewoon een verkapte vorm van openbaar vervoer, een variatie op de overvolle minibusjes die we tot dan toe gewend waren. Iedereen die zijn hand opsteekt gaat mee, dus uiteindelijk zaten we met zijn 11-en (plus vissen en een levende kip) in een personenauto gepropt (weliswaar een stationwagon maar toch). O ja, en de radio keihard aan, met steeds hetzelfde liedje (aangezien de taxichauffeur als we bergafwaarts gingen de motor steeds uitdeed om brandstof te sparen, zodat de cd steeds met hetzelfde liedje begon), dus dat was een mooie binnenkomer in Malawi! Onze eerste stop was Chitimba, in het noorden, aan Lake Malawi. Daar hebben we 2 dagen gekampeerd. Redelijk basic, zonder stromend wateren elektriciteit, maar wel met het meer om je lekker in te wassen, dus ach, wat wil je nog meer! Vervolgens hebben we daar de bus gepakt naar Mzuzu om geld te pinnen (met een aantal pasjes, want je kanmaarop een aantal plaatsen in Malawi pinnen enhet maximale bedrag dat je in 1 keer kan pinnen is2000 kwacha - 100 euro) en daarna zijn we verder gegaan met de bus naar Nhkata Bay. Dat is een leuk, levendig stadje wat erg mooi is gelegen aan Lake Malawi, maar naar verhouding wel behoorlijk toeristisch. Vorige week maandag zijn we van daaruit met de Ilala Ferry naar Likoma Island gegaan. Dat was een behoorlijke onderneming! De Ilala is namelijk de enige ferry die de verschillende plaatsen die aan Lake Malawi liggen (zowel aan de kant van Malawi als aan de kant van Mozambique) met elkaar verbindt en is dus een heel belangrijk transportmiddel voor o.a. de bevoorrading van die verschillende plaatsen. Om 4 uur 's middags zagen we de boot al aankomen en om 8 uur 's avonds zouden we vertrekken. Wij zaten ons nog te haasten omdat we bang waren dat de boot weleens eerder zou kunnen vertrekken dan 8 uur (aangezien de boot al zo vroeg was aangekomen leek die kans ons best groot...). Nou, nee hoor! Uiteindelijk gingen we pas om half 11 's avonds weg vanuit Nkhata Bay. Op aanraden van de Lonely Planet hadden we 1e klas kaartjes gekocht (we hadden niet zo'n zin om uren lang opgevouwen te zitten tussen de zakken meel, rijst, enz..), waar we achteraf wel blij mee waren, want de reis duurde iets langer dan volgens het schema het geval zou zijn...Voor Likoma Island was er maar 1andere stop,Chizumulu Island, duswedachten dat we niet zoveel vertraging op konden lopen,maar dat blijkt zelfs met 1 tussenstop heel goed te kunnen :-( Chizumulu en Likoma hebben namelijk geen haven, dus de boot wordt vlak voor het eiland stil gelegd en vervolgens moet alles en iedereen die daar de boot op of af moet met kleine bootjes heen en weer wordengevaren (midden in de nacht)....En systeem ho maar, dus het is gewoon dringen, duwen en trekken om in zo'n bootje te komen. Uiteindelijk kwamen we in plaats van 4 uur 's nachts om 11 uur 's ochtends op Likoma aan. En dat was erg mooi!! Likoma is een klein eilandje metongeveer 6000 inwoners, allemaalerg vriendelijke mensen (vooral de kinderen zijn erg schattig, ze vinden het namelijkerg interessant dat je een andere huidskleur hebt, dus ze komen allemaal op je afrennen om je aan te raken). Criminilateit komt op het eiland niet voor. Verder is het heuvelachtig, met een begroeiing van baobob- en mangobomen, dus vanaf de heuvels (waar je heel goed kan wandelen) heb je prachtige uitzichten over het meer (zie foto's..). Naast een luxe resort heb je een backpackersaccomodatie op het eiland, waar wij dus verbleven. Daar hebben we ook maar besloten om een duikcursus te doen en dat was echt onwijs leuk! Na wat opstartprobleempjes (eerst Jelle 2 dagen verkouden en vervolgens Martine een dag kotsmisselijk) en theorie konden we eindelijk het water in! En we waren maar met zijn tweeen dus dat was natuurlijk ideaal om het te leren.Na 3 dagen duiken hebben we nog een aantal dagen op het eiland verbleven en ons vermaakt met snorkelen, lezen, kanoen, wandelen, niksen (erg vervelend allemaal....). Inmiddels hadden we ook van een aantal mensen gehoord die met een vliegtuigje terug gingen in plaats van met de Ilala ferry voor een betaalbare prijs (er gaan namelijk meerdere vluchten per week om bijv. mensen van het luxe resort mee te vervoeren en vaak zijn er dan stoelen over), dus besloten we dat uiteindelijk ook maar te doen. Vandaag zijn we dus met het vliegtuig naar Lilongwe gegaan (dat scheelde ons behoorlijk veel reistijd, 1 uur in plaats van 1 of 2 dagen en ook wel een erg leuke ervaring, in een 4-persoonsvliegtuigje!) en daar zijn we nu dus! Onderweg naar het vliegveld waren we trouwens wel bijna onthoofd (we zaten nl. in een open truck en de chauffeur had niet gezien dat er een laag hangende stroomkabel op ooghoogte van ons hing...), maar we hebben het weer overleefd! We blijven hier 1 nacht en morgen willen we met de bus naar de grens met Zambia. We zullen vanaf nu trouwens wel wat oplettender zijn in de bus, aangezien we van 2 Nederlandsemeisjes hoorden dat het nogal eens voorkomt dat je haar zomaar wordt afgekniptin de bus (vooral blond haar), omdat dat dan weer gebruikt wordt door witchdoctors in kruidendrankjes (om voor vrouwen de kans op een Mazungu man, oftewel blanke man, te vergroten...). Nou ja,hopelijk lukt het ons om in 1 dag naar Mfuwe te komen (welke plaats grenst aan South Luangwa National Park) en kunnen we binnenkort weer wildlife bekijken!

Hanneke.

Gelukkig,weer een bericht uit het verre Malawi.En wat hebben jullie al weer een boel beleefd.Prachtig,wat een verhaal.En wat een mooie foto's.
Hier is het ook bijna tropisch van temperatuur.En alles goed.Heel veel liefs van ons en dikke kus.[zie verder je mail]

Hanneke.

En,Martine,ik zou dus in de bus maar even een hoedje of mutsje op doen,voordat je al je mooie blonde haren kwijtraakt.X.

Johan en Mariet

Hallo Jelle en Martine,
Wat leuk om op deze manier met jullie "mee te kunnen reizen". Wat maken jullie veel bijzondere avonturen mee en wat een schitterende foto's. Wij wensen jullie veel plezier tot en doe voorzichtig aan .
hart. groeten van Johan en Mariet

Annieke

Wat een verhalen zeg! Klinkt erg jaloersmakend....
Geniet ervan samen.
Liefs, Annieke

Esther

Hey Martine en Jelle,

Wat een belevenissen en mooie foto's allemaal! Pas maar goed op je blonde haartjes!

Goede reis!

Liefs,

Es

Vincent

Hoi Jelle en Martine,

Mooie foto's en verhalen! Dank voor de verjaardagskaart uit Zanzibar, deze kwam vorige week aan. Enige vertraging met de post dus! Hier alles goed, vrij mooi weer. Helaas moeten we iedere dag werken zodat we er niet echt van kunnen genieten. Het feest van Trude nadert nu snel. Er komen veel mensen. We hebben er echt zin in, jammer dat jullie er niet kunnen zijn. Kunnen wij jullie ook foto's mailen?

Groet uit Groningen,

Vincent en Trude

trude

lieve martine en jelle,

Wat een geweldige verhalen allemaal. Hoorde net van mama dat jullie leuke mensen hebben ontmoet waarmee jullie een stukje mee reizen. Wat heerlijk zeg. Heb jullie vrijdag nog geprobeerd te bellen maar niet gelukt. Jullie waren toen waarschijnlijk al in botswana. Jammer was wel even leuk geweest je stem te horen. en over die haren... Als jullie helemaal aan de grond zitten kun je dus altijd nog voor veel geld je haar verkopen;))

dikke kus trude en vin

Gerben

Hey Tinus, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Jelle, jij ook gefeliciteerd.

Groetjes,

Gerben