Jelle en Martine op wereldreis!

Safari!

Inmiddels 2 busritten van 10 uur en een 3-daagse safari verder zijn we vandaag weer in Dar es Salaam! Vorige week woensdag zijn we dus met de bus naar Arusha gegaan (trouwens erg mooie busrit, konden de Kilimanjaro en Mount Meru heel goed zien) en van daaruit hebben we donderdag een safari geboekt. Echt moeilijk was dat trouwens niet: zodra we een voet buiten het hotel zetten, werdenwe meteen belaagd door iedereen met allerlei aanbiedingen. Na veel vergelijken en afdingenhadden we uiteindelijk een trip geboekt van 3 dagen naar 3 verschillende National Parks: 1 dag Lake Manyara, 1 dag Ngorongorokrater en 1 dag Tarangire National Park. De Serengeti is natuurlijk ook een heel bekend park, maar daar besloten we niet naartoe te gaan, omdat daar op dit moment niet zoveel dieren schijnen te zijn (die zitten allemaal nog in de Maasai Mara, in Kenia).Vrijdag tot en met zondag zijn wedus op safarigeweest en dat was echt heel mooi (safari betekent trouwens 'reis' in het Swahili, dus letterlijk vertaald zijn we eigenlijk de hele tijd op safari, maar dat even terzijde)! Elk park is heel verschillend en is wel ergens bekend om: zo zijn er bijv. in Lake Manyara leeuwen die in de boom klimmen (hebben we helaas niet gezien

Frown
)en de Ngorongorokrater is (de naam zegt het al) een oude vulkaankrater met echt prachtige uitzichten vanaf de rand.Tarangire is bijzonder omdat er een rivier door het park stroomt en aangezien het regenseizoen is afgelopen komen heel veel dieren naar de rivier om te drinken.De tripwas trouwensinclusief 2 overnachtingen op de camping, een 4WD-auto + chauffeur/gids en een kok en naast ons gingen er nog 3 andere toeristen mee: 2 Duitse meisjes en een Franse jongen. Heel gezellig en leuk ook om te horen wat voor reis andere mensen maken: de Franse jongen was al 9 maanden in zijn eentje door Afrika aan het reizen en uiteindelijk wilde hij in ong. een jaar tijd ALLE landen van Afrika aandoen (dus ook landen als Congo en Sudan...Tanzania vond hij dus echt een eitje, terwijl wij dit al best avontuurlijk vinden
Laughing
). Dag 2 van de trip was wat minder: we waren al om 5 uur opgestaan zodat we, als het park om 7 uur open zou gaan, meteen naar binnen zouden kunnen en we de meeste kans hadden om veel dieren te zien (die zijn nl. het beste bij zonsopkomst te zien). Helaas kregen we vlak voor het park echter autopech...En dat 's morgens vroeg op 2400 meter hoogte, dus echt warm was het ook niet! En dan denk je dat het even een kwestie is van een telefoontje en er komteen vervangende auto ofin elk geval iemand om de auto temaken: nee hoor, de chauffeurheeft ongeveer 4,5 uuronder de motorkap staan staren, af en toe kwam er even iemand bij om te staren, maar echt actie werd er niet ondernomen. Natuurlijk vroegenwij of er niet een andere auto konkomen, en dan werd er gezegd' ja, over 5 minuten', maar we hebben al wel geleerd dat 5 minuten hier nooit 5 minuten zijn....Pas om half 12 kwam ereen andere auto en konden we eindelijk de krater in!Maar gelukkig waren we de kou en het wachten al snel weer vergeten, want uiteindelijk hebben we in die 3 dagen wel de'big five' gezien (oftewel leeuw, luipaard, neushoorn, olifant en buffel)! Best bijzonder, want de neushoorn en het luipaard worden soms dagen niet gezien. En we hebben ze op de foto! En daarnaast hebben we ook nog heel veel andere mooie dieren gezien, zoals zebra's, gnoes, impala's, nijlpaarden,heel veel soorten vogels, apen, enz...Gisteren zijn we weer teruggegaan van Arusha naar Dar es Salaam. Vandaag wilden we eigenlijk meteen doormetde slaaptrein naar Mbeya, in het zuiden van Tanzania, maar we waren te laat met boeken,dus nu hebben we besloten morgen met de bus naar Mbeya te gaan. Daar zullen we dan 1 nacht overnachten en de volgende dag willen we dan de grens met Malawi overgaan. Ons doel is om in elk geval voor volgende week maandag bij Nkatha Bay in Malawi aan te komen, want dan willen we de boot nemen naar Likoma Island (die gaat maar 1 keer per week), wat een heel mooi eilandje in Lake Malawi schijnt te zijn, dus we zijn benieuwd! Waarschijnlijk zullen we daar trouwens geen internet hebben, dus het zal wel even duren voordat er weer een verhaaltje komt....