Jelle en Martine op wereldreis!

Laatste dagen Zanzibar en Dar es Salaam

Nou, we hebben weer internet gevonden! En dit keer wel iets sneller dan dat op Zanzibar, dus hopelijk lukt het ook om wat foto's te uploaden. Bedankt trouwens voor jullie reacties, erg leuk om te lezen! Inmiddels zijn we aangekomen op het vaste land en hebben we onze tent opgezet in Dar es Salaam, de grootste stad van Tanzania. Voordat jullie denken dat we met ons tentje midden in de stad staan: aan de kust, buiten het centrum, is het heerlijk rustig en zijn allerlei ressorts / campings, enz. En daar hebben we gisteren dus met ong. 40 graden (inelk geval gevoelstemperatuur)ons tentje opgezet. Helaas waren alle schaduwplekjes bezet, dus we staan lekker te fikken....Maar gelukkig koelt het 's avonds redelijk af. Maar eerst nog even onze laatste belevenissen van Zanzibar. Vrijdag was een dag zoals we die waarschijnlijk nog veel zullen meemaken het komende jaar, wachten, wachten en nog eens wachten....We zouden eigenlijk op een 'blue safari' gaan (oftewel snorkelen,lekker lunchen op een eilandje, zeilen). Maar omdat het nogal hard waaide en af en toe regende werd dat verplaatst naar zaterdag.Vervolgens besloten we maar om de dala dala naar Stonetown te nemen en daar nog een beetje rond te lopen en de haven te zoeken waar we ' s maandags met de boot zouden gaan. Aangezien de eerste keer met de dala dalabest snel ging en redelijk comfortabel was, hadden we er dit keer ook weer alle vertrouwen in. Dus wijzaten om kwart voor 10 keurig te wachten op de bus van 10 uur. Maar die kwam niet.....En de volgende bus ging pas een uur later. Dus om11 uur konden we eindelijk in de bus stappen.Maaromdater heel veel mensen waren die eigenlijk om 10 uur met de bus hadden gewild,zat de bus dus ook een keer zo vol....En vonden we het de eerste keermet 16 mensen alvol, dit keer gingen er wel bijna 40 in...En dat is dan inclusief de 6 mensen die buitenboord hingen en de baby's/kinderendieoveral tussen gepropt zaten ;-) Nou, om 1 uur waren we dan eindelijk in Stonetown! Aangezien de laatste busterug alweer om 4 uur ging hadden we niet heel veel tijd. En omdat de we de laatse bus natuurlijk ook niet wilden missen, zaten we ruim voor 4 uur alweer bij het' busstation'.Waar we uiteindelijkongeveer een uur in de brandende zon hebbengezeten (inmiddels was het opgeklaard), want debus van 4 uur kwam pas om kwart voor 5....En ditkeer zaten er nog meer mensen in en deed de bus er 2,5 uur over!! Want aangezien het de laatste bus van de dag wasmaakte ie overal nogeven een tussenstop om dingen aan mensen af te geven of op te halen en te tanken....Na 2,5uur opgevouwen te hebben gezeten (zelfs de lokale mensen begonnen kramp te krijgen) waren we om half 8 blij dat we weer bij ons huisje waren en wilden we even lekker wat gaan eten. Maar omdat er die dag meerdere nieuwe toeristen waren bijgekomen ('maar liefst' 6), was het voor het personeel opeens erg druk en stress om het eten klaar te maken. Daar kwam bij dat de stroom ook nog meerdere keren uitviel die avond, dus ook hier was het weer wachten...Maar goed, na1,5 uur hadden we dan eindelijk ons eten! Dat was zoals gewoonlijk weer erg lekker (en dan proberen we maarniet teveel na te denken bij het feit dat hetwerd klaargemaakt door een vrouw op haar hurken op de grond, die we de hele tijd vanuit de keuken hoorden hoesten;-) Nou,zaterdag washet gelukkig wel lekker weer en hebben we alsnog de blue safari gedaan, dat was erg leuk en mooi! En zondaghebben we ook nog lekker gesnorkeld en gevaren, dus jullie hoeven nog geen medelijden met ons te hebben :-). Gisteren zijn we dus met de boot naar het vaste land gegaan en daar zijn we vandaag Dar es Salaam aan het verkennen. Het is hier weer heel anders dan op Zanzibar, warmer, een stuk moderner en veel meer voorzieningen (maar zoals gezegdook de grootste stad van het land, dus daar mag je ook wel wat meer van verwachten), je merkt ook dat het hier minder islamitisch is dan op Zanzibar, vrouwen gaan veel vrijer gekleed hier en je ziet minder hoofddoekjes. De camping waar we staan is trouwens echt erg netjes en schoon, dus voorlopig nog geen reden voor Martine om zich druk te maken om enge insecten...We zullen nog 1 nacht op deze camping blijven en dan willen we morgen de bus nemen naar Arusha, in het noorden van Tanzania, van waaruit we dan op safari willen gaan!

andre en wilma siefers

hai Martine en de ons onbekende Jelle. Je moeder is hier op bezoek en heeft me even de website gegeven. We gaan jullie reis nu goed volgen en hebben al genoten van jullie verhalen. Wel een heel ander wereldje dan hier. Heel veel plezier.

Rufnaa@gmail.com

Ik dacht net.... wanneer laten ze weer wat van zich horen.... ja, dat wachten zal nog wel erger worden. Ook in de middle of ..... Verder alles nog gezond en wel. Al een beetje gewend aan het anders zijn?
Jelle, die truck van baobab was toch wel erg makkelijk.... Maar dit is wel net zo leuk omdat je veel meer contact krijgt met de locals.

Nog veel plezier op weg naar Arusha. Martine houd je fototoestel en verrekijker maar gereed. Op naar je 1e olifanten... al zijn deze wel de kleinste van Afrika!

liefs van ons en Ted (die tegenwoordig gewoon op de bank ligt te slapen terwijl er 6 kinderen om hem heen aan het spelen zijn!! Dus hij is al gewend ;))

ps prachtige foto`s!

Cornelieke

Hooi Jelle en Martine!
Wat een mooie verhalen zeg! Jullie maken heel wat mee zo te horen ;) Ben benieuwd of jullie op safari ook nog de leeuw gaan zien, dat is de enige van de big five die ik gemist heb! Heel veel plezier nog, lekker genieten en dikke zoen!

Cathérine

Hello!! Hele mooie foto´s! Goed te horen dat alles goed gaat, en met 40 graden in een tent..RESPECT ! ;))
Liefs, Cath

Gerben

Hoi Jelle en martine, hoe gaat die ermee? Blij te horen dat het tot dusverre voorspoedig is gegaan, maar eigenlijk belangrijker nog, dat het een indrukwekkende ervaring is. Jelle, jij bent net zo wisselvallig bereikbaar als ik, inderdaad, ik weet het: tu quoque. Maar Vincent kan dit bevestigen. Ik hoop dat jullie mooie ervaringen zich voortzetten. Hoe meer foto's, hoe beter (dan hoeven we minder te lezen, haha...) Genoeg gebrabbel mijnerzijds.

Liefs, Gerben

grietje

Hallo Jelle en Martine, wat indrukwekkend allemaal, en erg leuk voor ons om het op deze manier te volgen.
Heel veel plezier verder, en 40 graden is wel heel warm maar ik weet niet of jullie willen ruilen met ons in Nederland.
Af en toe wel een leuke zonnige dag maar ook heel veel regen en wind, en niet echt zomers.
roetjes van Andre en Grietje

ronloes

kunnen deze parken wel op tegen zambia?! vast niet! Krijgen jullie nog mee tijdens het reizen hoe de bevolking leeft? Wat zijn jouw indrukken, martine? ben ook heel benieuwd hoe de camping spullen bevallen. Hebben jullie ook al eens zelf gekookt of was dat helemaal niet nodig? Krijgen de indruk dat het vinden van vervoer niet echt een probleem is of lijkt dat zo?
De foto van al die tenten is dat een camping bij een van de parken of in Dar? Veel vragen. tot jullie volgende verslag en geniet ervan. liefs

jenny

Hoi martine en jelle ,
wat een mooi verhaal om te lezen ,en wat hebben jullie al veel gezien en beleefd ,mooie foto s ook ,en nu op naar malawi ook jarno was daar moet erg mooi zijn , geniet ervan samen en we wachten vol spanning op jullie volgende belevenissen .
he de groetjes van ons allemaal.

Anneke Dijkstra

wat een indrukwekkende reis geweldig vooral genieten. Wij blijven jullie volgen,groetjes Jan Anneke.