Jelle en Martine op wereldreis!

Weer een kleine update...

Jambo! Ja, we hebben het Swahili al aardig onder de knie
Laughing
. Een veelgehoorde term hier is ' hakuna matata', oftewel maak je geen zorgen, dus daar proberen we ons dan maar aan te houden! Inmiddels een paar dagen verder en een beetje gewend aan alles hier vermaken wij ons prima! Tijd ook om onze eerste indruk een beetje bij te stellen: Het lijkt hier chaotisch, maar het is wel een georganiseerde chaos: d.w.z. weliswaar loopt, fietst en rijdt alles en iedereen door elkaar, iedereen lijkt wel te weten waar ie mee bezig is. Daarnaast valt het met de hitte ook nog wel mee: af en toe regent het even en daarna is het weer lekker fris. Ook 's nachts is het gelukkig redelijk koel. En wat betreft de armoede: men lijkt het voor Afrikaanse begrippen nog best goed te hebben. Zelfs de mensen in het kleinste hutje in het dorpje waar we verblijven hebben een mobiele telefoon! Daarnaast is hier op het eiland een overvloed aan groente, fruit, vis en kruiden. In het dorpje waar wij verblijven (aan de oostkust van het eiland) planten ze ook nog zeewier, wat de vrouwen vervolgens oogsten en wat verkocht wordt aan Japanse bedrijven (waarschijnlijk om sushi van te maken). En toeristen die zich makkelijk laten afzetten zijn natuurlijk ook een goede bron van inkomsten
Wink
. Gisteren hebben we onze eerste activiteit gedaan: een spicetour. Dit houdt in dat je een rondleiding krijgt op een spicefarm met uitleg over alle kruiden (en ook fruitsoorten) die hier op het eiland voorkomen. Daardoor weten we nu eindelijk waarom de bananen krom zijn! En ook dat kaneel niet in stokjes groeit, maar gewoon van de bast van de boom wordt geschraapt: vervolgens laten ze dat opdrogen in de zon en krult het een beetje om, wat dan uiteindelijk de stokjes zijn die wij in de winkel kopen (misschien algemeen bekend, maar bij ons nog niet...). Vandaag hebben we fietsen gehuurd en hebben we een heel stuk over het strand gefietst. Daar zijn we nu halverwege de terugweg in een soort Italiaans strandtentje gestrand waar Jelle een pasta pesto heeft besteld (we zijn nog niet eens een week weg...) en waar we gratis kunnen internetten, dus daar nemen we het dan maar even van! En ook leuk om hier wat medereizigers tegen te komen, want in ons dorpje zijn maar 3 andere toeristen...

Irene

Fijn om te horen dat het zo goed bevalt! Mooie foto's, krijg ik gelijk een beetje een beeld. Veel plezier daar!
kus, Irene

jenny

martine en jelle,
wat leuk om te zien dat jullie het goed gaat daar ,geniet ervan ,van de mensen ,en van alle nieuwe dingen die jullie beleven ,pas goed op je zelf en de groetjes ,veel plezier samen ,anne-marieke stapt morgen op het vliegtuig ,en komt zaterdagmorgen weer aan in ons koude landje .

groetjes van alle harinkies.

Jorinde

Pasta pesto, haha....het zal ook eens niet!!!!

Selma

Leuk leuk! Klinkt goed en foto's zijn erg fijn.... is die zee echt niet gefoto-shopt? :)
Geniet ervan samen en dikke kus!
Selma

Ron en Loes

spicetour hebben wij toen ook gedaan. fijn dat t goed gaat. zijn benieuwd wanneer jullie naar vaste land gaan. Alles goed hier. zitten nu op camping 8 km van ile rousse, direct aan strand. onder grote dennen. Het is zoals gewoonlojk heerlijk hier. Ar en Ien vinden t gelukkig ook mooi. Voorlopig blijven we daar ook. Gaan morgen naar Corte. geniet en we kunnen hier gelukkig makkelijk internetten. heel veel liefs van ons. renl.

gertrude

Hey lieve jelle en martine,

Wat heerlijk om te lezen dat alles goed is gegaan en dat jullie het zo fijn hebben. Leuk die verhalen. Zijn bananen krom omdat ze in een tros groeien en de buitenkant meer zon opvangt en daardoor harder groeit of is er een andere reden.
Hier alles goed, vorige week naar het iets minder tropische ameland geweest met lekker veel wind en regen. Maar wel lekker uitgewaaid en veel paard gereden. Nog bedankt van vin voor het sms-je op zijn verjaardag, vond hij erg leuk.
Benieuwd naar jullie nieuwe update.
Tot mails.

veel liefs trude

Vincent

Hoi Jelle en Martine,

Leuke verhalen en anekdotes uit Zanzibar! Dank voor jullie verjaardags-sms. Trude had weer een hele gezellige borrel georganiseerd. Het weer was helaas niet zo mooi als tijdens jullie afscheidsBBQ. Ik ben benieuwd hoe jullie eerste nacht in de tent zal zijn. Ik kan me voorstellen na het zien van de foto's dat jullie de plannen wat bijstellen en allebei een baan in Zanzibar zoeken en een jaar aan het tropische strand blijven wonen! Veel succes met de eerste etappe in Afrika.

groet,

Vincent